tisdag 14 september 2010

Sömn.

Hemma hos oss sover alla huller om buller. Jag gillar det. Det är inte alltid barnen som kommer trippandes till mig eller Tobbe på natten. Igår sov jag och Embla i hennes våningssäng. Fast inte på varsin våning utan bredvid varandra i underslafen. Det var jag som trippade ner till Embla. När Tobbe är borta brukar jag och tjejerna sova i dubbelsängen allihopa, det är jättemysigt. Vid några tillfällen har jag sovit med alla tre barnen i soffan. Jag vill liksom passa på att få vara nära mina goseproppar. När de blir äldre kommer de förhoppningsvis inte vilja ha mig snarkande i nacken längre (men jag snarkar faktiskt bara när jag är förkyld, Tobbe däremot....).
Jag har faktiskt inte funderat så mycket på våra sovvanor de senaste åren. De bara är så. Men när Embla var liten var sömn ett hett ämne. Inte för att Embla sov särskilt dåligt. Hon var som de flesta bebisar, varken mer eller mindre. Men på BVC sa de att det är så viktigt att lära barnet att somna själv och sova i sin egna säng. En utvilad mamma (och pappa) är en mycket bättre mamma (eller pappa) sa de. Utvilad blir man om man sover utan barn i sängen fortsatte de (de är BVC-tanterna och även de som skriver artiklar i tidningar som "Vi Föräldrar" och "Föräldrar och barn"). Som förstagångsföräldrar är det svårt att sålla i informationen. Och framför allt är man livrädd för att göra "fel".  
Som motpol till BVC fanns det de som hävdade att man skulle vara så nära sitt barn man bara kunde. Helst bära barnet i sjal och samsova. De som var anhängare av den sistnämnda ideologin menade att 5-minutersmetoden (en sömnmetod som innebär att man ska lära barnet att sova själv) var barnmisshandel. Det fanns säkert ett stort spann däremellan men som osäker förstagångsförälder var det som det bara fanns svart eller vitt. Antingen valde man 5-minutersmetoden och flaskmatade eller så valde man att samsova och amma... Och i det man valde att göra ingick det ännu fler delar. Plötsligt handlade det inte om barnet längre. Inte heller om sömnen. Det handlade snarare om hela ens identitet. Vem man väljer att vara som mamma (eller pappa).
Nu, några barn senare skiter jag i allt sådant. Självklart vill jag vara en bra mamma. Men att vara en bra mamma handlar inte om att samsova eller inte. Vi bara gör det. Jag tänker inte ens på det (förrän härom dagen). Jag sover med mina barn för att jag vill göra det. Dessutom vet jag att mina barn inte kommer vilja sova tillsammans med mig när de är 15 år. Då kommer jag vara glad om jag får en kram på sin höjd. Så jag fortsätter att passa på att vara nära mina barn och som tur är frågar inte BVC om våra sovvanor längre. Om någon skulle undra så är det jag som skulle behöva 5-minutersmetoden. Jag har fortfarande inte lärt mig sova i egen säng och det bästa jag vet är att somna bredvid mina barn.

3 kommentarer:

  1. grymt Erica!
    så rätt. vi har en bra bvc-tant som inte vart på oss, men jag vet andar som målar upp hemskebilder med 15 åringar o moppar i sängen typ. "du binder ris åt din egen rygg" har jag fått höra också...
    haha. grymt bra. blogga för föräldratidningar kanske? kram emilia

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag håller med!! Det var verkligen svart eller vitt det där med sömn, vi kör nog lite mittemellan. Tex låg vi brevid Linn tills hon somnade, varje natt fram till 5års ålder, ve och fasa! Lova däremot vill inte, hon brukar smyga upp och hämta böcker att tjyvläsa så fort vi gått ut ur hennes rum. Barnen själva vill ju också olika saker!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du är så otroligt bra på att skriva Erica!
    Själv kör jag något mitt emellan. Tycker att Greta är alldeles för liten att köra 5 min regeln på, men hon sover absolut i sin säng. Lägger över henne till oss tidigt på morgonen när Tobbe går och jobbar. Men när hon blir äldre så ska jag nog anamma lite av 5min regeln. Det är ju supermysigt att sova med sina barn men det känns på något sätt som att det blir mer "osjälvständiga" (kan inte komma på något bättre ord) om de ska sova hos mamma och pappa hela tiden. Självklart om barnen är mindre och är mörkrädda att de får sova i våran säng men annars ska jag nog försöka få dom att sova i deras säng och vi i vår säng. Jag tänker även på samlivet föräldra sinsemellan..Att det kan inte vara så lätt att ha något såndant om man sover med barnen hela tiden. Men samtidigt finns det väl andra ställen än sängen och andra tider på dygnet än kvällen att ha ett samliv på;-)
    Fortsätt att skriva Erica, jag lusläser dina inlägg varje gång!
    Kram// Hanna

    SvaraRadera