lördag 18 september 2010

Att städa.

Jag är en slarvig person när det handlar om städning. Att städa är bland det mest stressande och tråkiga jag vet. När jag levde ensam kunde min lägenhet se ut som ett bombnedslag utan att det rörde mig det minsta. Nu däremot städar jag. Hos oss blir det väldigt fort stökigt och smutsigt vilket kanske inte är så konstigt med tre barn, två marsvin och en man som inte tycker att städning är högprioriterat (oså jag då som inte har städningen i "ryggraden" utan måste samla massor av energi för att städa). 
Imorgon ska min mamma och syster med familj komma hit på lunch. Alltså känner jag att jag måste städa...men samtidigt vet jag att det inte spelar någon roll för dem. Jag menar, de älskar ju mig lika mycket oavsett om jag har feta dammråttor och bajsränder i toaletten. Trots det städar jag till jag svettas och svär. För vems skull kan man undra? Jag vill egentligen låta bli att städa när jag får gäster. Jag vill inte bidra till andras stress över sina stökiga hem. Jag vill visa den nakna sanningen i en barnfamilj...(men när Lova hade ritat på prydnadskuddarna med tuschpenna och Myra kletat bajs på tapeten igår fick jag ett sammanbrott). Tänk om alla lät bli att göra sig till vad mycket mer avslappnat det hade blivit. Vi har ju alla lite skit här och där. Eller? Jag älskar att komma hem till vänner med obäddade sängar och dammiga fönsterbräden. De får gärna ha högar med papper och tvätt lite här och var för det har vi. En stjärna i kanten får de om det står gammal mat i kylskåpet och gräsmattan mer ser ut som en vildvuxen äng än som en villaträdgård. 
Nästa gång jag får gäster ska lilla duktiga djävulen på axeln få sig en knäpp på näsan. Jag ska inte städa. Jag ska välkomna mina gäster till mitt hem så som mitt hem faktiskt ser ut. Jag tänker inte stressa ihjäl mig för något så oväsentligt som en skitig diskbänk. Om jag lyckas med detta kanske jag kan bidra med lite mindre stress för mina medsystrar (...för tyvärr är städning ofta en uppgift som vi tjejer tar hand om). En kille med ett stökigt hem är ju betydligt mer accepterat än en tjej med stökigt hem. Låt oss befria varandra från denna bojja! (oj, nu blev jag lite politisk i dessa valdagar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar