lördag 11 september 2010

Häxan Surmamman.

Idag har jag varit mammaversionen av Häxan Surtant. Jag har pratat med gäll, hög röst och skrikit på mina barn. Mina läppar har varit som ett streck och vecket mellan ögonbrynen har varit ännu djupare än annars. Jag som i mitt yrke lär barn impulskontroll har varit helt utan impulskontroll. Jag har exploderat.
Mina barn verkar ha glömt bort att de har en mamma OCH en pappa. De har bokstavligen hängt på mig. Efter en stressig vecka på jobbet hade jag sett fram emot en lugn helg och framför allt en lång morgon i sängen. Men nej. Istället har jag serverat flingor i tre omgångar, smörgåsar i två omgångar, slagit in paket, strukit kalasklänningar, flätat linblont hår, torkat utspilld cola, råkat hamna emellan i ett syskonslagsmål, tvättat smutsig råkat-bajsa-i-byxan-rumpa, tvättat badrum, tröstat ledsna döttrar, lyssnat på "jag vill gå på kalas NU"-gnäll, klätt på trånga Polly Pocket-kläder (varför ska de vara så jäkla svåra att byta kläder på?), letat strumpbyxor, försökt städa samtidigt som jag gjort miljoner andra saker... och av någon underlig anledning har barnen sprungit runt och emellan mina ben och fullkomligt struntat i att Tobbe också varit hemma. Han har till och med kunnat sitta på toaletten i lugn och ro utan att någon (förutom jag då) har undrat var han tagit vägen.
Grannen bredvid oss konstaterade vid ett tillfälle "du är så lugn Erica, hade jag varit du så hade jag legat på psyket för länge sen". Lugn...inom mig kokar jag. Idag känns det som jag balanserat på gränsen till att bli galen. Lite för lite sömn för mamman i kombination med lite för uttråkade och förväntansfulla barn är ingen bra kombination.
Efter lunch lämnade vi alla tre döttrarna på barnkalas och fick lite tid för oss själva. Jag och Tobbe passade på att gå och äta pizza och handla mat på tu man hand. Lyx. Passade Häxan Surmamman perfekt. När vi kom tillbaka till kalaset för att hämta tjejerna fick vi så mycket beröm för våra fina barn. De är så väluppfostrade och rara. Myra satt i födelsedagsbarnets mormors knä och åt godis. Lova och Embla lekte. Tre välartade flickor i fina klänningar och gummistövlar. Häxan Surmamman var en glad och social mamma för en stund, pratade om ditten och datten. 
Nu sover de tre. Jag har precis duschat av mig lite surhet. Hoppas på en bättre dag imorgon. Då ska jag vara en glad och vanlig mamma igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar